Otestovali sme za vás plne elektrický Volkswagen ID.5. Ako to dopadlo?

Otestovali sme za vás plne elektrický Volkswagen ID.5. Ako to dopadlo?
Marketingový špecialita Ing. Róbert Sinai je nadšencom auto-moto a keď dostal príležitosť vyskúšať si nový Volkswagen ID.5, neváhal ani sekundu. O svoje dojmy sa rád podelí so zákazníkmi PO CARU

Bardejovského jarmoku som sa zúčastnil vôbec prvý raz nielen v rámci spolupracujúcej marketingovej agentúry, ale aj súkromne. Veľa som o ňom počul a tešil som sa. Jarmok bol super, ale najväčším jarmočným zážitkom pre mňa bola moja jazda v plne elektrickom VW ID.5 na trase BJ - PO a späť.

Bardejovský jarmok je tradičným miestom, kde PO CAR vystavuje autá z produkcie Audi a VW. Niektoré vozidlá dovezie svojím odťahovým vozidlom, ostatné idú po vlastnej osi. Keď sme rozpočítavali posádku, ktorá sa Bardejovského jarmoku zúčastní a zároveň privezie autá pred bardejovskú športovú halu, padlo rozhodnutie, že ID.5 odšoférujem ja. Nebránil som sa ani pol sekundy. Mala to byť moja premiéra v plne elektrickom aute...

Ako nájsť ovládač rýchlostí?
V posledný augustový piatok sme sa teda skoro ráno stretli v PO CARe a po krátkej porade, kde sme skonštatovali, že všetko máme pripravené, každý sadol do svojho auta a individuálne sa vybral do Bardejova. Autá boli krásne, počasie bolo krásne, nálada bola krásna, ale keď som nasadol do mojej ID.5, upadol som do ľahkej paniky. Zdráhal som sa naštartovať, lebo som nevedel nájsť ovládač rýchlostí! Nebol som na to pripravený. Ten ovládač som inštinktívne očakával na stredovej konzole, kde autá s automatickou prevodovkou majú páku. V ID.5 sú namiesto nej len dva otvory na poháre a priehradka na mobil. A kde je môj ovládač?

Očami som behal po celej prístrojovej doske sem a tam a snažil sa zachytiť niečo, čo na sebe bude mať napísané písmená D, N a R. Nikde nič. To mám niekomu na hanbu zavolať, že neviem nájsť „čarovnú paličku“? Ako som tam tak zmätene vizuálne blúdil po prístrojovej doske, trochu som sa od volantu vyklonil a tu ho máš: vpravo zboku na prístrojovom displeji vidím dizajnový ovládač, ktorý si vydýchol, že som ho konečne našiel. Dovtedy mi ho zakrývalo jedno rameno volantu. Ak by na prístrojovom displeji svietila kontrolka upozorňujúca na zvýšený krvný tlak vodiča, práve by zhasla...

Zvuk ako vo filme
Konečne som vyšiel na cestu aj ja. Na tomto mieste chcem všetkým odporučiť, aby pri prvej jazde vypli rádio a zívli, aby si uvoľnili stredné ucho. To preto, aby ste dobre počuli všetky zvuky. Jednak preto, že je ich málo a tiež kvôli tomu, že sú veľmi zvláštne a až opojné. Pri druhej jazde si už na ne zvyknete, ale na prvý raz je to wau. Zvuk 150 kW elektromotora totiž nepočuť a je nahradený umelo generovaným e-Soundom, ktorý mne vzdialene pripomína zvuk hyperpohonu vesmírnej lode Enterprise – jemný elektronický šum kolísajúci podľa aktuálneho výkonu elektromotora.

Zhruba pri rýchlosti 70 km/h už počuť len odvaľovanie pneumatík. Pri spiatočke je zvuk ID.5 svojou hĺbkou ešte zaujímavejší. No kto by išiel do Bardejova na spiatočku, však... Musím sa priznať, že celé auto mi pripomína sci-fi. Keď som ID.5 prvýkrát v PO CARe videl, mimovoľne mi na myseľ prišiel animovaný film Wall-E. Vlastne sa mi vynoril obraz Wall-Eho kamarátky, bielej robotky Eve. Jej ladný pohyb tiež sprevádzali jemné elektronické vibrácie. Možno to bolo tou bielou farbou, alebo tým spojením futuristických aerodynamických častí, ktoré Eve tvorili prostredníctvom nejakej lokálnej gravitácie či čoho. ID.5 spája SUV a kupé v jednej aerodynamickej kvapke a pripadá mi naozaj sci-fi.

Pozná dopravné značky a samo spomalí
Počiatočné wau som mal za sebou a pomaly som sa cez Sekčov uberal na Vranovskú cestu. Vedel som, že elektronikou a asistentmi je ID.5 poriadne nabitá, no cieľavedome ich skúšať jednoducho nebol čas. Mal som predsa iba doviezť auto na jarmok a nie študovať používateľský manuál. A tak som si začal všímať, čo auto počas jazdy robí. Head-up displej poteší vždy, lebo na čelnom skle sa v príjemnom zornom poli zobrazujú dopravné značky a aktuálna rýchlosť, ale inak sa na jazdnej dynamike neprejavuje. Omnoho zaujímavejšie je sledovať činnosť Travel Assista. V meste som si všimol, že auto mi začalo z ničoho nič spomaľovať. Najprv som si myslel, že je to rekuperácia, keď odoberiem nohu z akceleračného pedála, no nedialo sa tak vždy a chvíľu mi trvalo, kým som vypozoroval situácie, kedy k spomaľovaniu dochádza. Než som vyšiel z Prešova, bolo mi všetko jasné: Travel Assist rozpoznáva dopravné značky, automaticky spomalí vozidlo pri obmedzenej rýchlosti, udržiava jazdný pruh a odstup od vpredu idúceho auta.

Jazdu si treba užiť
Za Kapušanmi som si teda „asistenčné služby“ začal užívať naplno. Pred Fuliankou je obmedzená rýchlosť na 70 km/h, tak som ubral „elektriku“ a ID.5 sama pred značkou spomalila na sedemdesiatku. V Demjate som išiel za autobusom, ktorý sa chystal zastaviť na zastávke. Auto samo spomaľovalo spolu s autobusom a bol som zvedavý, či ID.5 aj sama zastane, ak bus zostane stáť na ceste. Bohužiaľ, v Demjate majú zastávku mimo cesty a autobus v poslednej chvíli odbočil, takže som bol o túto atrakciu ukrátený. Pravda je však taká, že ak by som mal aktivovaný adaptívny tempomat, ID.5 by za tým autobusom bezpečne zastavila. Ešte som sa trochu zabavil v Raslaviciach, kde od Obecného úradu vychádzalo na hlavnú cestu auto naložené oknami. Travel Assist ho zaregistroval a ID.5 gentlemansky znížila rýchlosť, aby sme sa všetci na cestu pomestili bez stresu. Krása!

V okolí Kobýl sa mi na Head up displeji objavila značka Pozor zver. Nepodarilo sa mi ju fyzicky zaregistrovať a to som cez Kobyly išiel 2x tam aj späť. Možno je schovaná za nejakou reklamnou tabuľou alebo čo. Rozmýšľal som, ako ju našiel Travel Assist. Možno si prečítal značku Začiatok obce :) Do Bardejova som dorazil ako posledný. Keď sa ma kolegovia pýtali, prečo toľko meškám, jednoducho som odpovedal: „Já jsem se prostě kochal.“


Foto zľava Róber Sinai, Jana Peregrinová, Ivan Čižík.

Ing. Róbert Sinai
Ardeny s.r.o.

Viac o VW ID.5 nájdete na webe, KLIK TU, alebo na obrázok nižšie.

Svoje podnety na zaujímavé články nám môžete zasielať cez kontaktný formulár na webe, klik TU.

Vždy najaktuálnejšie informácie zo sveta PO CARU nájdete na sociálnych sieťach. Sledujte nás na Facebooku a Instagrame. Lajkujte, komentujte, zdieľajte. #pocarpresov #naposledypeso

Objednávka do servisu